Når på dagen passer kaffen best?

Kaffe !

Her har jeg gått i alle år og lovprist frokost kaffeen min, uten å tenke over vitenskapen bak. Så etterhvert i voksen alder har jeg verdsatt mørke ettermiddagskaffeer som jeg har drukket med god samvittighet, vel vitende at mørk kaffe har mindre koffein enn lysbrent, så søvnen blir ikke påvirket merkbart. Men jeg har aldri vurdert når på dagen kaffeen vitenskapelig sett har best effekt. Så da jeg ramlet over en artikkel på inc.com datt plutselig noen puslespillbrikker på plass i tankene mine.

Frokost er vel alltid best?

Tanken er ikke vanskelig å få, da det tross alt er dagens første kopp kaffe som gjerne assosieres med flest fysiske følger. Men så dukker godeste professor i nevrovitenskap Steven L Miller opp og kan fortelle at kroppens kortisol nivåer allerede er forhøyde når man våkner, og at koffein i kombinasjon med kortisol kan skape stress tilstander i kroppen. Man bør med andre ord unngå å drikke kaffe de tidene på døgnet der kroppen av seg selv er ekstra våken.

Miller kan videre fortelle at kroppen har naturlig varierende kortisol nivå og for gjennomsnittsmennesket (Dvs de som våkner rundt 06:30)

8 til 9
12 – 13
17:30-18:30

Så om man sliter med å føle seg stresset og giret rundt disse tidene kan man med fordel drøye kaffeen.

Andre døgnrytmer

Sett at du ikke følger denne rutinen med å stå opp 06:30 hver dag, kan du ganske enkelt forskyve dette etter din døgnrytme. Kroppen har ikke innebygd klokke som følger nøye med på tiden, og alle tidspunkt er veiledende.

Vil du lese mer om dette ?

Kommentarer