Koffeinfri kaffe ? Og hvorfor?

Det kan være flere grunner til at man drikker koffeinfri eller koffeinfattig kaffe. Enten årsaken er medisinsk, at man fysisk kjenner negativ effekt av koffein, eller om det er fordi man bare vil ha en liten kopp herlig sort gull før man legger seg, årsakene kan være mange. Uavhengig hva grunnen kan være er det vel aldri skadelig å vite hvordan man lager koffeinfri kaffe? For du tror vel ikke det er egne koffeinfrie planter?

Koffeineffekt

Skulle det vise seg et mønster med høye koffeinverdier kan WADA reagere

Koffein er et stoff som kommer naturlig i en del planter. Stoffet har kanskje bitter smak, men stimulerer sentralnervesystemet, slik at du føler deg kvikkere. Om du inntar det i moderate doser, kan koffein gi deg en rekke helsefordeler. Det kan skyte fart på hukommelse og konsentrasjonen, og påvirke den generelle mentale helsen positivt. Det er også forskning som tyder på at når du får i deg stoffet gjennom kaffe, kan det redusere risikoen for Alzheimer og noen krefttyper, ifølge studier ved Harvard University.

 

Studier viser at også koffein øker  utholdenhetsevnen, noe som gjør at store inntak av kaffe kan påvirke også idrettsprestasjoner. Koffein er satt på WADAs overvåkningsliste.

Bivirkning av koffein

Der er ikke påvist skadelige effekter på lang sikt av koffein. Inntak av svært høye doser vil, i likhet med mye annet, være uheldig. Dødelig dose koffein er cirka 8 – 10 gram per dag, som tilsvarer cirka 60 – 100 kopper kaffe.

Høye doser kan gi koffeinforgiftning. Tidlige symptomer på akutt forgiftning kan oppstå allerede ved 500 – 600 mg koffein per dag, tilsvarende 5 – 6 kopper kaffe. Symptomene er hodepine, kvalme, magekramper, rastløshet, rask puls, ujevn hjerterytme og nedsatt blodtrykk. Koffein øker nyrenes utskillelse av salter og vann.

Noen av de mer vanlige bivirkningene ved et lavt til moderat inntak av koffein (mindre enn 750 mg/døgn):

– Økt vannlatning, man må jo få det i seg på en måte
– Økt utskillelse av magesyre, noe som kan gi ubehag fra magen
– Skjelvinger og følelse av angst, uro og søvnløshet

 

Hvordan gjør man kaffeen koffeinfri?

For å få fjernet koffeinet, må kaffebønnene gjennom en prosess, hvor koffeinet skviset ut med karbondioksid eller organiske løsemidler.  Man har pr.d.d. 4 prosesser som brukes til kommersiell produksjon, hvorav 2 er løsemiddelbaserte mens 2 er organiske (bruker vann eller karbondioksid). Merk dog at en del erfarne kaffedrikkere mener at disse prosessene kan gjøre at kaffen mister en del av smaken sin. Ett eksempel på en organisk prosess er denne :

Sannheten er at man aldri helt klarer å gjøre vanlig kaffe helt koffeinfri. Som regel inneholder selv «koffeinfri» kaffe en minimal dose koffein. Pr. Standarder skal koffeinfri kaffe inneholde maksimalt 0.1% eller mindre koffein i brent kaffe, og maksimalt 0.3% eller mindre i Instant kaffe. Dette er imidlertid så lave konsentrasjoner at de som eventuelt måtte ha intoleranse i forhold til koffein, ikke vil merke dette.

Fagtidsskriftet Journal of Analytical Toxicology publiserte en artikkel der forskere umdersøkte forskjellige typer koffeinfri kaffe. De fant at hele åtte av ni inneholdt koffein. Dosen varierte fra 8,6 til 13,9 milligram per kopp. Til sammenligning inneholder en kopp vanlig kaffe mellom 95 og 200 milligram koffein, avhengig av sort.

– Om man drikker fem til ti kopper av denne kaffen, vil koffeindosen fort bli den samme som en til to kopper vanlig kaffe, uttalte en av artikkelforfatterne, professor Bruce Goldberger.

Kommentarer