Kan kaffe hjelpe i trening ?

Det korte svaret på spørsmålet ville vært at «det avhenger av at du er genetisk anlagt for det». For vi er alle koblet på forskjellige måter og for noen av oss har ikke koffein noen som helst prestasjonsfremmende effekt.

Nyere forskning på effekten genene har for hvordan kroppen takler koffein viser at ett enkelt gen kan ha mye å si for om du får en positiv effekt av kaffe. I motsatt ende av de som får positiv effekt av koffein er de som får søvnforstyrrelser, skjelvinger og/eller angst av å drikke for mye kaffe.

Genet som avgjør reaksjonen heter CYP1A2, og kontrollerer frigjøringen av ensymet som bryter ned koffein i kroppen. En variasjon av CYP1A2 genet får kroppen til å bryte koffein fortere ned. De som er født med to kopier av denne varianten, dvs. at både far og mor har den, kan bryte ned kaffe fort og får som regel en kjapp effekt av den, før den avtar helt.

Grove anslag sier at halvparten av oss er født med denne variasjonen, og personlig tror jeg dette forklarer at jeg selv kan drikke nær uendelige mengder kaffe uten negativ effekt. Les mer på NY Times. 

 

Kaffeelsker med kronisk sykdom, som bruker nær sagt all våken tid på kaffe. Har også en evne til å fylle opp disse nettsidene med allskens kafferelatert. Har minst 18 forskjellige bryggeteknikker i eget hjem, og er stadig på jakt etter den «perfekte kaffe».

Har også startet eget mikrobrenneri, for å kunne tilfredsstille egne behov.

Kommentarer