Kaffefolk bryr seg!

Enten det gjelder miljø eller kaffebøndenes velvære, Norske kaffehandlere og kaffehus viser gang på gang at de har et større sosialt engasjement enn sin egen lommebok.

En av de store tingene for tiden er jo da miljøvennlige og resirkulerbar innpakning av kaffe. Flere brennerier har gått fra etiketter til print på poser, for å fjerne avfallsmengde. Zero Waste bølga har nemlig slått inn over kaffeverden med full kraft. Stadig flere leverandører av innpakning tilbyr forskjellige miljøvennlige måter å merke innpakning, og mange benytter seg allerede av stempler fremfor klistrelapper. Som du ser på bildet stempler Ild & Bønner alle sine poser.

Mer enn miljø!

Men når jeg nå vil skrive om hvordan norsk kaffe er med å gjøre verden til et bedre sted, blir det til at jeg vil fokusere på de sosiale prosjektene norske kaffehandlere har. Verden over har ikke bare kaffefarmere eller handlere, men også skoler og andre positive sosiale tiltak mye positivt å si.

Ta Mukasa Kaffebrenneri, i tillegg til at Mukasa Kaffebrenneri er genuint opptatt av at bøndene får rettferdig betalt, står de også bak den norske organisasjonen Adolph Mukasa Nursery & Primary School, som i sin tur drifter en skole med 500 elever!

Bergen Kaffebrenneri holder kurs i kaffebrenning for innsatte ved Bjørgvin Fengsel. Kaffeen de produserer heter «straffekaffe», og kompetansen de innsatte tilegner seg er med å rehablilitere dem som mennesker.

Samvittighet smaker godt!

Eller hva med Tim Wendelboe da? Hans direkte engasjement i kaffefarmere verden over har gitt gode resultater ikke bare i smaken på kaffe, men også når det kommer til arbeidernes forhold.

Så, jeg tror vi med trygghet kan si at kafffolke

Christian

Kaffeelsker med kronisk sykdom, som bruker nær sagt all våken tid på kaffe. Har også en evne til å fylle opp disse nettsidene med allskens kafferelatert. Har minst 18 forskjellige bryggeteknikker i eget hjem, og er stadig på jakt etter den «perfekte kaffe». Har også startet eget mikrobrenneri, for å kunne tilfredsstille egne behov.